فرهنگی هنری

عناصر فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو

کمیته بین‌دولتی برای حفاظت از میراث فرهنگی ناملموس، طی نشست سالانه خود که از 13 تا 18 دسامبر به صورت آنلاین برگزار شد، چهار عنصر را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو که نیاز به حفاظت فوری دارند و 39 عنصر را در فهرست نمایندگی فرهنگ ناملموس ثبت کرد.

کمیته بین دولتی به ریاست Punchi Nilame Meegaswatte، دبیرکل کمیسیون ملی سریلانکا برای یونسکو، چهار پروژه را به فهرست اقدامات حفاظتی خوب اضافه کرد و 172000 دلار از صندوق میراث فرهنگی ناملموس به پروژه حفاظتی ارائه شده توسط مغولستان 1164 دلار اختصاص داد. به پروژه ای در جیبوتی و 266000 دلار دیگر برای پروژه ای در تیمور شرقی.

برای اولین بار در سال جاری، کمیته بین دولتی تصمیم گرفت عناصری از کنگو، دانمارک، ایسلند هائیتی، جمهوری فدرال میکرونزی، مونته نگرو، جمهوری دموکراتیک کنگو، سیشل و تیمور شرقی را در فهرست میراث فرهنگی ناملموس یونسکو ثبت کند. 630 عنصر از 140 کشور.

عناصر اضافه شده به فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس به ترتیب کتیبه:

1.مونته نگرو –

میراث فرهنگی بوکا نیروی دریایی کوتور: نمایش جشنی از یک خاطره و هویت فرهنگی

بوکا نیروی دریایی یک سازمان غیردولتی سنتی است که در سال 809 تأسیس شد. متشکل از جامعه ای از دریانوردان، نقشی حیاتی در حفظ و ترویج تاریخ و سنت دریایی ایفا کرده است. این سازمان همچنین ستون فقرات جشن سالانه سنت تریفون است. در طول جشن‌های رسمی، اعضا لباس‌های سنتی می‌پوشند، سلاح‌های تاریخی حمل می‌کنند و یک رقص دایره‌ای سنتی اجرا می‌کنند. عضویت داوطلبانه و برای مردان، زنان و کودکان در هر سنی آزاد است. دانش و مهارت ها از نسلی به نسل دیگر در خانواده ها و از طریق کمیته های نیروی دریایی بوکا که آموزش ها، نمایشگاه ها، کنفرانس ها و نشریات را سازماندهی می کنند، منتقل می شود.

2.لهستان –

سنت فرش گل برای صفوف Corpus Christi

سنت چیدمان فرش های گل به طور ذاتی با جشن کورپوس کریستی در لهستان مرتبط است. برای این جشن که شامل یک دسته جمعی و به دنبال آن یک راهپیمایی است، خانواده ها در چندین روستا از گل ها برای چیدن فرش های رنگارنگ و نمادین در مسیر راهپیمایی استفاده می کنند. این سنت کل جامعه را متحد می کند و هویت محلی را شکل داده است. این عمل برای نسل ها به خصوص در خانواده ها منتقل شده است. کارگاه های الگوسازی نیز به طور مرتب در مدارس با حمایت انجمن ها و سازمان های غیردولتی برگزار می شود.

3.هائیتی –

سوپ Joumou

کمیته بین دولتی با توجه به شرایط خاص به دلیل سختی هایی که اخیراً کشور متحمل شده است، این کتیبه را بر اساس توصیه سازمان ارزشیابی و طی یک روند سریع اتخاذ کرد.

سوپ جومو یا گیراومون یک سوپ کدو تنبل سنتی هائیتی است که با سبزیجات، چنار، گوشت، ماکارونی و ادویه ها درست می شود. این یک غذای جشن است که عمیقاً در هویت هائیتی ریشه دارد و تهیه آن انسجام اجتماعی و تعلق بین جوامع را ارتقا می دهد. هائیتی ها که در اصل برای برده داران محفوظ بود، پس از استقلال از فرانسه، مالکیت سوپ را به دست گرفتند و آن را به نمادی از آزادی تازه به دست آمده و بیانی از عزت و انعطاف پذیری خود تبدیل کردند. این از جیرامون، نوعی کدو تنبل که زمانی توسط مردم بومی دریای کارائیب کشت می شد، تهیه می شود و به طور خاص در اول ژانویه – روز استقلال هائیتی – که اولین وعده غذایی سال را تشکیل می دهد، تهیه و مصرف می شود. همچنین به عنوان صبحانه سنتی یکشنبه سرو می شود. تهیه سوپ جومو یک امر خانوادگی و اجتماعی است: زنان فعالیت های کلی را مدیریت می کنند، کودکان در تهیه مواد اولیه کمک می کنند، صنعتگران گلدان های آلومینیومی و سایر ظروف مورد استفاده برای تهیه سوپ را می سازند و کشاورزان زمین را برای برداشت سبزیجات کار می کنند. امروزه انواع مختلفی از سوپ را می توان در غذاهای کارائیب و آمریکای لاتین یافت.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا