گردشگری ایران

راهنمای گردش در اردبیل و جاهای دیدنی آن

اردبیل یکی از کلان‌شهرهای کشور است که تقریبا جمعیت زیادی دارد. این منطقه در بخش شمال غربی ایران قرار گرفته و جاذبه‌های گردشگری متعددی در آن واقع شده است. درطول سال افراد زیادی برای فرار از گرمای هوای تابستان به این شهر خوش‌آب‌وهوا سفر می‌کنند. اگر شما هم می‌خواهید به این منطقه سفر کنید، در ادامه با ما همراه باشید تا با چند مورد از بهترین جاهای دیدنی اردبیل مانند گردنه حیران و… آشنا شوید.

جا‌هایی که با سفر به اردبیل باید از آن‌ها دیدن کرد

اردبیل یکی از سردترین استان‌های کشور است و مناطق مختلف آن برای گردش در تابستان حرف ندارند. شما می‌توانید برای فاصله گرفتن از گرمای هوا به این شهر خوش‌آب‌وهوا سفر کنید. وجود جاذبه‌های گردشگری متعدد و مردمی خون‌گرم باعث شده که سالانه سیل عظیمی از گردشگران به‌سمت اردبیل راهی شوند. متوسط دمای این شهر در تابستان به 19 درجه سانتی‌گراد خواهد رسید و همین حرف ثابت می‌کند که بهتر از اردبیل برای فرار از گرما وجود ندارد. در ادامه می‌خواهیم برخی از بهترین جاهای دیدنی اردبیل را به شما معرفی کنیم.

رودخانه قزل اوزن خلخال

این رودخانه پر آب‌ترین رودخانه شهرستان خلخال محسوب می‌شود که در بخش غربی این شهرستان واقع شده است. برای دیدن رودخانه قزل اوزن باید به منطقه خورش رستم بروید. این رودخانه از شمال به جنوب جاری است و به‌دلیل ارتفاع زیادی که دارد، روستاییان نمی‌توانند از آب آن استفاده کنند. سرچشمه رودخانه قزل اوزن از ارتفاعات کردستان است و با عبور از مسیری پر پیچ‌وخم به سد منجیل میریزد. آب‌های این سد وارد سفید رود خواهند شد و به دریای خزر می‌پیوندد.

بگو مگوهایی درباره حق‌آبه مردم خلخال شنیده می‌شود؛ اما هنوز نظر قطعی درباره این رودخانه به تصویب نرسیده است. شما می‌توانید به این رودخانه رفته و اطراف آن استراحت کنید. فقط باید حواستان باشد که قبل از شروع سفر باید تجهیزات موردنیاز برای کوهنوردی را ‌همراه داشته باشید تا مشکلی برایتان به‌وجود نیاید. پیشنهاد ما این است که پس از سفر به اردبیل حتما به حاشیه رودخانه قزل اوزن رفته و یک روز خاطره‌انگیز را کنار آن سپری کنید.

پارک جنگلی خیاو چایی

پارک‌های جنگلی همیشه طرفداران زیادی داشته‌اند و همین موضوع باعث شده که یک پارک جنگلی معروف و زیبا را که در اردبیل وجود دارد معرفی کنیم. این منطقه در مشکین شهر واقع شده و کمی با شهر اردبیل فاصله دارد؛ اما ارزشش را دارد که از آن بازدید کنید. در حاشیه رودخانه خیاو چایی یک پارک جنگلی به‌چشم می‌خورد که به‌دلیل فاصله کم با مرکز شهر، افراد زیادی آن را برای لذت از طبیعت انتخاب می‌کنند.

بدون شک پارک جنگلی مشکین شهر یکی از مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل است که هنگام سفر به این شهر باید از آن دیدن کنید. درختان کهن سال زیادی در این پارک جنگلی وجود دارد که جلوه خاصی به منطقه بخشیده‌اند. زمانی که اردبیل را به‌سمت مشکین‌ شهر ترک می‌کنید، همان ابتدای جاده این پارک جنگلی را می‌بینید. این پارگ جنگلی در میدان سبلان تمام می‌شود.

تالاب جیران گلی

حرف از مشکین شهر شد، حیف است که این تالاب باصفا را معرفی نکنیم. برای رسیدن به تالاب جیران گلی باید از سمت جنوب شرقی این شهر حدود 20 کیلومتر فاصله بگیرید تا به این منطقه خوش‌آب‌وهوا برسید. ارتفاع این تالاب از سطح دریا حدود 2200 متر اندازه‌گیری شده است. تالاب جیران گلی در منطقه شیروان قرار گرفته است. این تنگه، 30 دره مختلف دارد که به‌دلیل عبور آب، به مرور زمان اشکالی روی سنگ‌های آن ایجاد شده‌اند. این طراح‌ها به‌قدری زیبا هستند که گویی هنرمندان مختلف برای تکه‌تکه آن‌ها زمان گذاشته‌اند تا آن‌ها را بسازند!

گردنه‌ حیران

نوبتی هم باشد نوبت حیران است. دیگر لازم به معرفی نیست، کم‌تر کسی را می‌توانید پیدا کنید که اسم این گرده باصفا را نشنیده باشد. شاید با خودتان بگویید این گردنه که برای استان اردبیل نیست؛ اما باید بگوییم که حیران با این شهر فاصله کمی داشته و می‌توانید هنگام سفر به اردبیل از آن دیدن کنید.

درواقع گردنه حیران از توابع شهرستان آستارا و استان گیلان به‌شمار می‌رود؛ اما نزدیک اردبیل است. حیران در زبان تالشی به‌ معنای احاطه شده توسط ابر و مه است. بومیان توانستند به بهترین شکل اسم این منطقه را انتخاب کنند؛ زیرا در بیشتر اوقات سال یک هاله از ابر اطراف این شهر قرار گرفته و در آن می‌توانید مناظری رویایی را تماشا کنید. این گردنه در ارتفاع 1500 متری از دریا واقع شده و محققان معتقد هستند رطوبت دریای خزر باعث شکل‌گیری این منظره طبیعی است.

بهترین زمان رفتن به اردبیل

همان‌طورکه گفته شد، اردبیل یکی از سردترین استان‌های کشور است؛ پس می‌توان نتیجه گرفت که تابستان بهترین زمان برای سفر به آن خواهد بود. شما در تابستان می‌توانید آب‌وهوایی را ببینید که کم‌ترین منطقه از ایران آن آب‌وهوا را دارند. پیشنهاد می‌کنیم که تابستان را برای رفتن به گردنه حیران و دیگر جاذبه‌های گردشگری این منطقه انتخاب کنید. در پاییز و زمستان این شهر بسیار سرد خواهد شد و نمی‌توانید مدت زیادی در آن بمانید. در اواخر بهار تا اوایل پاییز شرایط جوی استان اردبیل در بهترین حالت قرار می‌گیرند و می‌توانید از همه مکان‌های گردشگری این شهر دیدن کنید.

مهم‌ترین جاهای دیدنی اردبیل را به شما معرفی کردیم. پیشنهاد ما این است که هنگام سفر به اردبیل حتما از این جاذبه‌های گردشگری کم‌نظیر دیدن کنید. خوشحال می‌شویم نظراتتان را درباره هرکدام از مکان‌های گفته شده بخوانیم.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا