سایر مطالب

سبک زندگی سالم: 5 کلید برای زندگی طولانی تر

سبک زندگی سالم و طول عمر

دانشمندان دانشگاه هاروراد T.H. در دانشکده بهداشت عمومی چان به وسیله استفاده از داده های به دست آمده از مطالعات سلامت پرستاران و مطالعات پیگیری حرفه ای در حوزه سلامت، تحقیقات بزرگی در زمینه تاثیرات عادت های بهداشتی بر امید به زندگی انجام دادند.

این موضوع به این معنی است که آنها در یک دوره زمانی طولانی مدت اطلاعاتی در مورد بسیار از مردم داشتند.

NHS شامل بیش از 78000 زن بود و از سال 1980 تا 2014 آنها را دنبال کرد. HPFS شامل بیش از 40000 مرد بود و آنها را از سال 1986 تا 2014 دنبال کرد. این بیش از 120000 شرکت‌کننده، 34 سال داده برای زنان و 28 سال داده برای مردان است.

محققان داده‌های NHS و HPFS در مورد رژیم غذایی، فعالیت بدنی، وزن بدن، سیگار کشیدن و مصرف الکل را که از پرسشنامه‌های معتبر و منظم جمع‌آوری شده بود، بررسی کردند.

سبک زندگی سالم چیست؟

این پنج حوزه به این دلیل انتخاب شده اند که مطالعات قبلی نشان داده اند که آن ها تاثیر زیادی بر خطر مرگ زودرس دارند. در اینجا نحوه تعریف و اندازه گیری این عادات سالم آورده شده است:

1- رژیم غذایی سالم که براساس مصرف گزارش شده مواد غذایی سالم مانند سبزیجات، میوه ها، مغزها، غلات کامل، چربی های سالم و اسیده ای چرب امگا ۳ و مواد غذایی ناسالم مانند گوشت قرمز و فرآوری شده، نوشابه های گازدار، چربی ترانس و سدیم محاسبه و رتبه بندی شده است. اینجا را بخوانید.

2- سطح فعالیت بدنی سالم که حداقل 30 دقیقه در روز فعالیت متوسط تا شدید روزانه اندازه گیری شد.

3- وزن بدن سالم که به عنوان شاخص توده بدنی طبیعی (BMI) تعریف می شود که بین 18.5 تا 24.9 است.

4- سیگار کشیدن، خوب، سیگار کشیدن سالم وجود ندارد. “سالم” در اینجا به معنای هرگز سیگار کشیدن نبود.

5- مصرف متوسط الکل که بین 5 تا 15 گرم در روز برای زنان و 5 تا 30 گرم در روز برای مردان اندازه گیری شد. به طور کلی، یک نوشیدنی حاوی حدود 14 گرم الکل خالص است. یعنی 12 اونس آبجو معمولی، 5 اونس شراب، یا 1.5 اونس مشروبات الکلی مقطر.

محققان همچنین داده های مربوط به سن، قومیت و مصرف دارو و همچنین داده های مقایسه ای نظرسنجی های ملی بررسی سلامت و تغذیه و مراکز کنترل و پیش گیری از بیماری ها را مورد بررسی قرار دادند.

آیا سبک زندگی سالم تفاوتی ایجاد می کند؟

همانطور که مشخص است، عادات سالم تفاوت بزرگی ایجاد می کنند. بر اساس این تجزیه و تحلیل، افرادی که معیارهای هر پنج عادت را داشتند، به طور قابل توجهی از زندگی طولانی تری نسبت به افرادی که هیچ عادتی نداشتند لذت بردند: 14 سال برای زنان و 12 سال برای مردان (اگر این عادات را در 50 سالگی داشتند). افرادی که هیچ یک از این عادات را نداشتند به مراتب بیشتر در معرض مرگ زودرس ناشی از سرطان یا بیماری قلبی عروقی بودند.

محققان همچنین امید به زندگی را با تعداد این پنج عادت سالم محاسبه کردند. فقط یک عادت سالم (و مهم نبود که کدام یک) فقط یک. امید به زندگی را در مردان و زنان دو سال افزایش دادند. تعجب آور نیست که هر چه افراد عادات سالم تری داشتند، طول عمر آن ها بیشتر بود.

این یکی از آن موقعیت هایی است که ای کاش می توانستم گراف های آن ها را برای شما دوباره چاپ کنم، چون خیلی جالب هستند. (اما اگر شما خیلی کنجکاو هستید، مقاله به صورت آنلاین در دسترس است، و گراف ها در صفحه ۷. بررسی گراف B، ” امید به زندگی در سن ۵۰ سالگی با توجه به تعداد عوامل کم – ریسک.”

این بزرگ است. و تحقیقات مشابه قبلی را تأیید می کند – بسیاری از تحقیقات مشابه قبلی. یک مطالعه در سال 2017 با استفاده از داده‌های مطالعه بهداشت و بازنشستگی نشان داد که افراد 50 ساله و بالاتر که وزن طبیعی داشتند، هرگز سیگار نکشیده‌اند و الکل مصرف می‌کنند به طور متوسط هفت سال بیشتر عمر می‌کنند. یک مگا آنالیز در سال 2012 از 15 مطالعه بین‌المللی که شامل بیش از 500000 شرکت‌کننده بود، نشان داد که بیش از نیمی از مرگ‌های زودرس ناشی از عوامل سبک زندگی ناسالم مانند رژیم غذایی نامناسب، کم تحرکی، چاقی، مصرف بیش از حد الکل و سیگار است. و لیست تحقیقات پشتیبان ادامه دارد.

پس مشکل ما چیست؟

همانطور که نویسندگان این مطالعه اشاره می کنند، در ایالات متحده ما تمایل داریم به جای تلاش برای جلوگیری از آن ها، به طور عجیب و غریبی برای توسعه داروهای فانتزی و سایر درمان ها برای بیماری ها هزینه کنیم. این یک مشکل بزرگ است.

کارشناسان در این حوزه اعلام کرده اند که از بهترین راه ها برای کمک کردن به مردم در به وجود امدن رژیم غذایی سالم وتغییرات در سبک زندگی در مقیاس های بزرگ در سطح جمعیت، به وسیله تلاش های بهداشت عمومی و تغییرات سیاسی خواهد بود.برای مثال میتوان به کلاه ایمنی موتور سیکلت و قانون هایی در مورد کمربند ایمنی اشاره کرد.

البته اگر دستورالعمل ها و قوانینی داشته باشیم که به ما کمک کند سالم تر زندگی کنیم، شرکت های بزرگ به اندازه فست فود، چیپس و نوشابه نمی فروشند و برای شرکت هایی که به قیمت جان انسان ها پول در می آورند، این موضوع آن ها را بسیار عصبانی می کند.

نکات کاربردی برای داشتن سبک زندگی فعال

  • ایجاد تنوع در برنامه های روزانه
  • فعالیت های بدنی
  • افزایش سوخت و ساز بدن
  • پیروی از رژیم غذایی سالم

منبع

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا