گردشگری جهان

آشنایی با جاذبه های گردشگری در قطب جنوب

1 – شبه جزیره قطب جنوب

بسیاری از گردشگران شاید متوجه نباشند که اکثر کشتی ها بیشتر وقت خود را اطراف این قطب می گذرانند. این زمینی از شمال قطب جنوب و نزدیک به آمریکای جنوبی است. قله قهوه ای شکلی که در شمال جزیره قرار گرفته است نتیجه فوران آتش فشان میلیون ها سال پیش است. این جزیره امروزه میزبان پنگوئن های آدلی و جنتو است.

2 – جزیره فریب

این جزیره نقش مهمی در تاریخ قطب جنوب بازی میکند. یکی از امن ترین بنادر در قطب جنوب این مکان است که در دهانه آتش فشان فعال قرار گرفته است. راه رفتن در امتداد ساحل حس خاصی دارد و بخاری که از آن بلند میشود به مراتب گرم تر از اقیانوس یخی اطراف آن است. از قرن 19 شکارچیان نهنگ از این محل به عنوان یک پناهگاه در برابر طوفان استفاده میکنند. در اوایل قرن 20 یک شرکت صید نهنگ نروژی از این جزیره به عنوان پایگاه عملیاتی خود استفاده میکرد که در سال 1930 آن را رها کرد.

3 – گذرگاه دریک

شاید یکی از ناشناخته ترین گذرگاه های جهان همین باشد. گذرگاهی که گردشگران برای وارد شدن به قطب جنوب باید از آن عبور کنند. این گذرگاه بعد از آن که کاوشگر سیر فرانسیس دریک جسدی را از آب در قرن 16 بیرون کشید نام گذاری شد. به دلیل آب های آزاد و موقعیت آنها، موج های خشن و طوفان ها در این مسیر امری عادی است. به همین دلیل گردشگران پرواز مستقیم را به این منطقه بهتر از سایر موارد میدانند.

  حقایق شگفت انگیز قطب جنوب که باید بدانید

4 – بندر لاک روی

بندر لاک روی یک بندر طبیعی و یکی از زیباترین جاذبه های گردشگری قطب جنوب است. این جزیره در سال 1904 کشف شد و فقط یک بار برای صید نهنگ و بعد به عنوان پایگاه نظامی بریتانیا مورد استفاده قرار گرفت. در سال 1990 بازسازی شد و در اختیار موزه و مغازه کادو فروشی قرار گرفت و درآمد آن صرف حفظ بندر لاک روی و دیگر جاهای قطب جنوب میشود. همچنین به عنوان پایگاهی برای تحقیق در مورد قطب جنوب نیز مورد استفاده قرار میگیرد.

5 – جورجیای جنوبی و سواحل ساندویچ جنوبی

یکی از دورترین مجموعه جزایر این سیاره، جزایر جورجیا و ساندویچ جنوبی است که در لیست سفر ماجراجویان یافت میشود. هیچ سکنه ای در این منطقه جز چند تن از بازنشستگان دولت بریتانیا و چندین نظامی یافت نمی شود. این به آن معنی نیست که گردشگران به این منطقه سفر نمی کنند. یکی از گردشگران قبلی که کاوش گر قطب جنوب نیز بود، ارنست شکلتون نام داشت. او از این جزایر به عنوان پایگاه تحقیقاتی که در سال 1914طی یک سفر خطرناک که به این منطقه داشت استفاده میکرد. وی در یکی از همین جزایر به خاک سپرده شد.

6 – جزایر شتلند جنوبی

اولین ایستگاه برای کسانی که با سفر هوایی به قطب جنوب می آیند جزایر شتلند جنوبی خواهد بود. گروهی از جزایر پنهان که در ۷۵ مایلی شمال قطب جنوب قرار گرفته اند و میزبان چند پایگاه تحقیقاتی از جمله:  فری ایستگاه شیلی، ایستگاه بلینگ شاوسن روسیه، ایستگاه تحقیقات پیچو ماچو پرو است و مهم تر از همه ایستگاه هواپیمایی که سالانه میزبان بیش از 200 پرواز است. کاوشگران این جزایر را در قرن 17 یافتند و آن هم به دلیل موقعیت استراتژیک آنها که نزدیک به شبه جزیره قطب جنوب بود.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا