فرهنگی هنری

مرزه وان، رسم قدیمی مردم کردستان

 مرزه وان

آیین مرزه وان در کردستان برای شفای بیمار انجام  می شده است.

تاریخچه:

در زمانهای دور پسر جوانی به درد لاعلاجی گرفتار شده بود. مردم روستا همه از زجر کشیدن این جوان و خانواده اش ناراحت بودند. اونا تصمیم گرفتند طبق رسم و آئین قدیمی برای این جوان کاری انجام بدهند. مراسم مرزه وان به این صورت بوده که اگر مریض مرد بوده زنان باید برایش مراسم را انجام می دادند و برعکس.

شروع مراسم با دف نوازی زنان آبادی و گردهمایی آنها انجام می گرفت. کسانی که توانایی شرکت در مراسم و رفتن به کوهستان را داشند هر کدام با در دست گرفتن ظرفی در روستا جمع می شدند. بعد از جمع شدن، تمام زنان آبادی در صف طولانی با دف نوازی و در دست گرفتن ظرف روستا را ترک میکردند و رهسپار کوهستان می شدند.

 

زنان و دختران روستا با خواندن اوراد و ادعیه در طول مسیر از کنار چشمه ها و در مسیر کوهستان رد می شدند و به راه خود ادامه می دادند. زنان روستا با طی مسافت طولانی به چشمه آب شفابخش می رسندو ظرفهایشان را پرآب می کند و راه برگشت و رسیدن به روستا را انجام می دهند و طی می کنند. در نزدیکی های روستا مردان جوان به احترام زنان ایستاده و زنان راه روستا را در پیش می گیرند.

 

بعد از رسیدن به روستا، زنان ظرف های پر آب خود را در دیگی بزرگ خالی می کند و فرد مبتلا به بیماری را با آب چشمه شفا بخش استحمام می دهند. بعد از استحمام و شب هنگام دسته زنان در پشت بام خانه ها و با روشن کردن آتش و دف نوازی و خواندن ادعیه و اوارد برای شفای بیمار طلب شفاعت می کند و اینگونه مراسم خاتمه می پذیرد. در مراسم مرزه وان تمام اهالی روستا برای نجات یک جوان تلاش می کردند که این مراسم نشاندهنده اندیشه والا و تفکرات انسانی و نوع دوستی مردمان منطقه کردستان است.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا