گردشگری ایران

با مکان های گردشگری بیرجند آشنا شوید

شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی و یکی از زیباترین شهرهای شرقی کشور به شمار می‌آید. این شهر کویری دارای نشانه‌هایی از فرهنگ و قدمت چندهزارساله ایران است که گردشگران بسیاری را به خود جذب می‌کند. گردشگران با رزرو هتل کوهستان بیرجند، دیگر دغدغه‌ای برای اقامت در این شهر نخواهند داشت.

شهر زیبای بیرجند یکی از قدیمی‌ترین شهرهای ایران است که دارای عمارت‌ها و بناهای تاریخی، باغ‌های سرسبز، دره‌های خوش‌منظره، چشمه‌ها و آبشارهای زیبا می‌باشد. در این مطلب با مکان های گردشگری بیرجند آشنا خواهیم شد.

مکان های گردشگری بیرجند

شهر بیرجند با جاذبه‌های متنوع گردشگری و آداب و رسوم مختلف، مانند ستاره‌ای در دل کویر می‌درخشد. تعداد زیاد اماکن تاریخی و تفریحی این شهر باعث شده تا گردشگران برای بازدید از این هنر معماری اصیل ایرانی، چند روزی را مهمان مردم خون‌گرم بیرجند باشند.

ارگ کلاه فرنگی

ارگ کلاه فرنگی یکی از ارگ‌های مجلل و باشکوهی است که توسط هنرمندان ایرانی، در شهر بیرجند ساخته شده است. این ارگ باشکوه به نام‌های دیگری همچون ارگ سرکار، ارگ حسام الدوله و قصر بی بی عروس معروف می‌باشد.

امیر علم خزیمه که مالک اصلی این عمارت بود، این ارگ را به فرماندار آن زمان بیرجند اهداء کرد. این عمارت شش ضلعی زیبا، که سرآمد سایر بناهای تاریخی بیرجند می‌باشد در دوره زندیه، یکی از مکان‌های سیاسی و مقر حکومتی آن دوران بوده است.

برج چشمه مولید

این اثر تاریخی یکی از مکان های گردشگری بیرجند می‌باشد که نسبت به سایر بناهای تاریخی از قدمتی طولانی‌تری برخوردار است. برج چشمه مولید از ارگ‌های مهم این منطقه به شمار می‌آید که در سال 1393 در آثار ملی ایران به ثبت رسید.

قدمت این برج مربوط به دوره صفوی است که در روستای چشمه مولید، در 36 کیلومتری شمال شهر بیرجند قرار دارد. این روستا دارای آب و هوایی معتدل و کوهستانی است که به یکی از مناطق زیبای گردشگری تبدیل شده است.

ارگ بهارستان

ارگ بهارستان یا باغ زرشکی، از بناهای تاریخی بیرجند است که در خیابان منتظری این شهر قرار دارد. قدمت ساخت این ارگ، مربوط به دوران افشاریه است. این بنا قدیمی، شاهد اتفاق‌ها و رویدادهای تاریخی ازجمله پناهنده شدن لطفعلی خان زند، در این ارگ بوده است.

ارگ بهارستان در محوطه‌ای سرسبز و مزین به گل‌ها و گیاهان رنگارنگ می‌باشد که در حصار درختان سربه فلک کشیده، قرار دارد. این ارگ از اهمیت بالایی برخوردار بوده و در سال 1379 به لیست آثار ملی ایران اضافه شد.

مدرسه شوکتیه

مدرسه شوکتیه یکی از مکان های گردشگری بیرجند است که از اهمیت بالای گذشتگان به آموزش خبر می‌دهد. در ابتدا این بنای تاریخی، به عنوان حسینیه کاربرد داشته که به دستور محمد ابراهیم خان علم، ساخته شد. بعد از شروع آموزش در دارالفنون و رشدیه تبریز، این شیوه جدید آموزش، در این مدرسه آغاز به کار کرد.

مسجد جامع هندوالان

این مسجد زیبا و باشکوه نشان از فرهنگ مذهبی بالای این منطقه دارد. هنر معماری اسلامی ایرانی در تمام قسمت‌های این مسجد از شبستان گرفته تا صحن، محراب و گنبدخانه، قابل مشاهده است و همه‌ی آنها با تزیینات زیبای قدیمی، آراسته شده است.

نور خورشید از داخل منافذ باز گنبد به داخل مسجد منعکس شده و فضای بسیار زیبایی را به وجود می‌آورد. قدمت این مسجد تاریخی مربوط به قرن هفتم می‌باشد. این مسجد در روستای هندوالان در 70 کیلومتری شهر بیرجند قرار دارد.

بازار سنتی بیرجند

شهر قدیمی بیرجند نیز مانند سایر شهرهای ایران، یک بازار قدیمی و سنتی دارد. بازار سنتی بیرجند در سال‌های بسیار دور، مرکزی برای مبادله‌ی کالاهای هندی، پاکستانی و افغانی بوده است. این بازار از کوچه‌های باریک با سقفی بلند و آجرهای قدیمی ساخته شده است.

در بازار سنتی بیرجند، کاروانسرای بسیار بزرگی وجود دارد که دارای قدمتی 300 ساله می‌باشد. این بازار در سه راه اسدی و در خیابان جمهوری بیرجند قرار دارد. گردشگران با اقامت در هتل سپهر بیرجند می‌توانند دسترسی راحتی به این بازار سنتی داشته باشند.

آبشار گیوک

آبشار گیوک یکی از مکان های گردشگری بیرجند است که در انتهای دره‌ای سرسبز قرار دارد. این آبشار نام خود را از روستای مجاورش گرفته است. آب این آبشار از بالای کوه به پایین ریخته می‌شود و منظره‌ای زیبا و فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد.

از این آبشار زیبا، باغات بسیاری آبیاری می‌شوند. مردم این منطقه از فروش میوه‌های خوشمزه در باغ‌های انگور، زرشک، بادام، توت و زردآلو کسب درآمد می‌کنند. برای رسیدن به آبشار گیوک باید از روستاهای دهنو، زینی، نوکند و گیوک عبور کرد.

آبشار چهارده

یکی دیگر از آبشارهای زیبای شهر بیرجند، آبشار چهارده است که هفت متر ارتفاع دارد. این آبشار در روستای زیبای چهارده قرار گرفته که خانه‌های قدیمی و سنتی آن، همگی از سنگ ساخته شده است.

باغ امیرآباد

با وجود آبشارها و سدهای پرآبی که در دل این کویر وجود دارد، باغ‌های سرسبز و زیبایی در این منطقه رشد کرده است. باغ امیرآباد یکی از مکان های گردشگری بیرجند می‌باشد که دارای عمارتی قدیمی است. تزئینات و کنده کاری‌هایی که در این ساختمان وجود دارد؛ نشان دهنده هنر زیبای معماری ایرانی است.

باغ امیرآباد با انواع درختان کاج، منظره دل‌انگیزی را بوجود آورده که در 5 کیلومتری غرب بیرجند، در روستای امیرآباد قرار دارد. قدمت این باغ مربوط به دوران قاجار است.

بند دره

بند دره، سدی پرآب بوده که در اواخر دوره زندیه ساخته شده است. این سد در میان کوهستان‌های این منطقه قرار دارد. آب این سد هم از دره بالا و هم از دره پایین عبور می‌کند و به همین خاطر به این نام مشهور شده است. این سد تاریخی در سال 1381 به فهرست آثار ملی ایران اضافه شد.

باغ شوکت آباد

باغ شوکت آباد یکی دیگر از مکان های گردشگری بیرجند است که در 10 کیلومتری شرق بیرجند قرار دارد. این باغ از معروف‌ترین باغ‌های این شهر کویری است که امروزه به موزه تاریخ طبیعی و حیات وحش تبدیل شده است.

باغ اکبریه

باغ اکبریه یکی دیگر از جاذبه‌های دیدنی این شهر است که در روستای اکبریه، در حومه شهر بیرجند قرار دارد. این باغ با درختانی سرسبز و بلند قامت و عمارتی با تزئینات بی‌نظیر، منظره منحصر به فردی را بوجود آورده است.

این بنا شهرت بسیاری داشته و برای مردم این منطقه، ارزش زیادی دارد. قدمت باغ امیرآباد مربوط به دوران قاجار بوده و در سال 1378 به لیست آثار ملی ایران اضافه شد. در حال حاضر ساختمان این باغ، به دانشگاه هنر و کتابخانه، تبدیل شده است.

موزه مردم شناسی

موزه مردم شناسی، یکی دیگر از مکان های گردشگری بیرجند است که در باغ و عمارت اکبریه قرار دارد. گردشگرانی که به فرهنگ مردم بیرجند علاقه‌مند هستند، می‌توانند از این موزه بازدید نمایند. با وجود مجسمه‌ها و اشکال مختلف در این موزه، آداب و رسوم و فرهنگ مردم این شهر، به تصویر کشیده شده است.

موزه پرندگان

به دلیل آب و هوای مناسب بیرجند، گونه‌های متعددی از جانوران و پرندگان در این شهر وجود دارد. به همین خاطر بزرگ‌ترین موزه پرندگان و جانوران در شهر بیرجند تشکیل شده که مجموعه‌ی بزرگی از پرندگان و جانوران مانند کرکس، شاهین، عقاب و… می‌باشد. این موزه در خیابان معلم بیرجند و در باغ اکبریه قرار دارد.

سخن پایانی

تعدادی از مهمترین مکان های گردشگری بیرجند، در این مطلب معرفی شد تا گردشگران قبل از سفر به این شهر، با این جاذبه‌ها آشنا شده و برنامه‌ریزی مناسبی برای اقامت و بازدید از آنها داشته باشند.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا