گردشگری جهان

یشیل‌کوی، روستای سرسبز منطقه باکرکوی

 منطقه باکرکوی

باکرکوی یکی از قدیمی‌ترین مناطق استانبول است که در قسمت اروپایی این شهر قرار دارد. باکرکوی یک منطقه‌ مسکونی و توسعه‌یافته است و به همین دلیل بیشتر ساکنان آن را افرادی از طبقه‌ اجتماعی متوسط به بالا تشکیل می‌دهند.

منطقه باکرکوی کجاست؟

منطقه باکرکوی مابین بزرگراه E-5 و ساحل دریای مرمره قرار دارد. برای دسترسی از دو منطقه مشهور سلطان احمد و تکسیم، می‌توانید از راه‌های زیر استفاده کنید:

  • از ایستگاه اتوبوس اکبیک فاتح با استفاده از خط BN1 می‌توانید به ایستگاه گزی یولو باکرکوی برسید.
  • خط تراموای T1 را در سلطان احمد سوار و در ایستگاه زیتین بورنو پیاده شوید. سپس با متروی خط M1، از ایستگاه زیتین بورنو به ایستگاه باکرکوی/اینجیرلی بروید.
  • در ایستگاه تراموای فیندیکلی، خط T1 را به مقصد سیرکجی سوار شوید. سپس در ایستگاه اسکله امینونو فاتح، با استفاده از خط اتوبوس BN1، به ایستگاه گزی یولو باکرکوی بروید.
  • از ایستگاه متروی تکسیم با خط M2 به ایستگاه ینی‌کاپی بروید و از آنجا، با خط M1 راهی ایستگاه باکرکوی/اینجیرلی شوید.

تاریخچه‌ منطقه باکرکوی

تاریخچه‌ باکرکوی غنی است و قدمت آن به دوران بیزانس بازمی‌گردد. در آن زمان این منطقه را هبدومون می‌نامیدند و چندیدن ساختمان مهم در آن قرار داشت. به همین دلیل با وجود قرارگیری در خارج از دیوارهای شهر قرار، همواره حاکمان و خاندان سلطنتی از آن بازدید می‌کردند. کمپ مارتیوس، دادگاه تریبونالز و کلیسای سنت جان باپتیست را می‌توان نمونه‌هایی از مهم‌ترین ساختمان‌های این منطقه در دوران بیزانس برشمرد.

در دوران حکومت عثمانی‌ها نیز باکرکوی یک منطقه‌ بسیار مهم بود و نامش به ماکریکوی تغییر یافت. این منطقه به مکانی محبوب برای گذراندن تابستان و تفرجگاهی پرطرفدار برای سلاطین و دیگر اعضای حکومت تبدیل شد. به همین علت خانه‌ها و عمارت‌های بزرگی در دوران حکومت عثمانی‌ها در باکرکوی ساخته شد.

در اواخر قرن ۱۹، باکرکوی به منطقه‌‌ای مسکونی تبدیل شد. حدود سال ۱۹۷۰ باکرکوی یکی از آرام‌ترین و مطلوب‌ترین مکان‌ها برای زندگی بود. امروزه مرکز باکرکوی به یک منطقه‌ مهم تجاری تبدیل شده است که مراکز خرید متعددی دارد؛ از جمله مرکز خرید گالریا، مرکز خرید کاروسل و مرکز خرید کپسیتی.

جاذبه‌های منطقه باکرکوی

باکرکوی نه‌تنها مراکز خرید متعددی دارد، بلکه با ارائه امکانات متنوع دیگر، به‌عنوان یکی از معروف‌ترین بخش‌های شهر شناخته شود. میدان اسب‌سوار ولی افندی بزرگ‌ترین و قدیمی‌ترین مسیر مسابقه‌ اسب‌سواری ترکیه است و آن را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین امکانات باکرکوی نامید. اگر به مسابقات اسب‌سواری علاقه دارید، باکرکوی همان جایی است که باید بروید. مرکز تجارت جهانی استانبول و ورزشگاه دو میدانی آتاکوی از دیگر سازه‌های مهم منطقه‌ باکرکوی هستند. همچنین برخی از جاذبه های گردشگری استانبول نظیر فانوس دریایی یشیل‌کوی، موزه هوانوردی استانبول و عمارت دریایی فلوریا آتاتورک نیز در باکرکوی واقع شده‌‌اند.

محله‌ یشیل‌کوی

محله‌ یشیل‌کوی دلیل دیگری است که شما را مجاب می‌کند تا از منطقه‌ باکرکوی بازدید کنید. این محله در گذشته آی‌استفانوس نامیده می‌شد و روستای کوچکی برای ماهیگیری بود و قبل از آن یونانیان در آن زندگی می‌کردند. بعد از به قدرت رسیدن جمهوری ترکیه، تمامی نام‌ها به ترکی تغییر یافت؛ بنابراین آی استفانوس (سنت استفان) به یشیل‌کوی (روستای سبز) تغییر نام داد، عنوانی که به طبیعت زیبای روستا اشاره می‌کند. در این محله یک تفرجگاه ساحلی و سواحل شنی قرار دارد. اگر به باکرکوی آمدید، در محله‌ یشیل‌کوی قدم بزنید و تمام زیبایی‌های آن را کشف کنید.

پیمان صلح سان استفانو در این محله به امضا رسید.

بعد از جنگ‌های مشهور عثمانی و روسیه در سال ۱۹۷۷-۷۸، ارتش روسیه به آی‌استفانوس رسید و نزدیک بود استانبول سقوط کند، به همین دلیل سلطان درخواست برقراری صلح کرد. بعد از تمامی این اتفاقات، یک توافق میان طرفین امضا شد  که برای عثمانی‌ها شرایط بسیار سختی بود. این جنگ بر تاریخ بالکان حکمفرما شد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا