غذاها

ابودردا، آش چهارشنبه سوری

آش ابودردا

این آش به نیت درخواست شفا برای بیماران و یا به عنوان نذری برای سلامتی افراد خانواده دپخته می شود. معمولا مراسم رشته بری یعنی درست کردن رشته از خمیر با مراسمی خاص و دعا و استغاثه به درگاه خداوند بوده که همه در آن شرکت می کردند.

ضمن آماده کردن رشته گلوله هایی با آدمک های از خمیر می ساختند و به نیت تک تک افراد خانواده در اش می ریختند و پس از پختن از آش خارج کرده و بروی بام می ریختند که خوراک پرندگان شود و یا در اب می ریختند که ماهیان بخورند.

و این به نیت خارج ساختن بیماری و باقیماندن سلامتی و خوشی بود سپس مقداری‌ از آش‌ را به‌ بیمار مى‌خوراندند و بقیه را بین همسایه ها و فقرا تقسیم می کردند و سهمی نیز به خانواده و بیماران مورد نظر می دادند.

آدمک های آش (چهارشنبه سوری) ابودردا

این‌ آش‌ را به‌ طور انفرادی‌ یا جمعى با شرکت‌ گروهى‌ از زنان‌ و دختران‌ برای‌ «رفع‌ مرض‌ مزمن‌» و شفای‌ درد و بیماری‌ و برآمدن‌ مراد و حاجت‌ مى‌پزند.

در فرهنگ‌ عامه ایران‌ آش‌ ابودردا را به‌ نامهای‌ دیگری‌، مانند آش‌ بیمار، آش‌ عمودرد یا آش‌ عمودردا، آش‌ سلامتى‌، آش‌ هَوْدَرْده‌ = هفت‌ درده‌ آش‌ ابودرده‌ نیز مى‌نامند. اطلاق‌ نام‌ هفت‌ درده‌ نامیدن‌ آن،‌ احیانا به‌ سبب‌ خاصیت‌ و تاثیرش‌ در شفادهندگى‌ درد های مختلف‌ بوده‌ است‌.

رسوم آش ابودردا

هنگام‌ پختن‌ آش‌ هر زنى‌ که‌ حاجت یا بیماری داشت برای‌ برآورده‌ شدن‌ حاجتش آش‌ را هم‌ مى‌زد. ساختن‌ آدمک خمیری‌ِ شبیه‌ بیمار و انداختن‌ آن‌ به‌ آب‌ روان‌ مبتنى‌ بر این‌ باور است‌ که‌ درد و ناخوشى‌ و قضا و بلا را که‌ به‌ آدمک منتقل‌ شده‌، به‌ آب‌ بیفکنند و از جان‌ و خانه‌ دور کنند.

در پنداشت‌ عامه مردم‌ نذر کردن‌ آش‌ ابودردا و پختن‌ و خیرات‌ کردن‌ آن‌ برای‌ صاحب‌ نذر و خورندگان‌ آش‌، تندرستى‌، نیرومندی‌ و باروری‌ مى‌آورد و برآورنده حاجات‌ و نیازهاست‌. بیماران‌ را شفا مى‌دهد و بخت‌ بسته‌ را مى‌گشاید.

برخى‌ باور دارند که‌ هر دردی‌ در هر عضوی‌ از بدن‌ خود داشته‌ باشند، با خوردن‌ همان‌ عضو از آدمک خمیری‌ درد آن‌ عضو بدنشان‌ شفا مى‌یابد.

تاریخچه و طرز تهیه آش ابودردا (آش چهار شنبه سوری)

داخل آش ابودردا باید ۷ جور بنشن باشد. فرقی ندارد نخودش چه قدر باشد و لوبایش چه اندازه. مهم داشتن ۷ جور بنشن است. همین. روش تهیه‌اش هم درست مانند آش رشته است. با‌‌ همان رشته‌های درازی که قرار است تا آخر سال بعد رشته امور را به دست کاسه به دست‌ها بدهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا